آخرین اخبار ایران و جهان ofnews آخرین خبرها آخرین اخبار ایران اخبار ایران
سه شنبه , تیر ۲۶ ۱۳۹۷
سرخط خبرها
خانه / سلامت / پزشکی و درمان / تشنج غیرصرعی چیست ؟چه عواملی باعث این نوع تشنج می شوند

تشنج غیرصرعی چیست ؟چه عواملی باعث این نوع تشنج می شوند

هر تشنجی به دلیل ابتلا به بیماری صرع بروز نمی کند. در واقع هر فردی ممکن است به دلایل متعددی دچار تشنج شود، ولی بیماری صرع نداشته باشد.

عواملی که باعث تشنج غیرصرعی می شوند

زمانی که فرد دچار تشنج غیرصرعی می شود، عملکرد فیزیکی بدن را از دست می دهد، بدون اینکه مشکلی در سیستم عصبی رخ داده باشد.
این مشکل ریشه روانی دارد و علائم آن به صورت ناگهانی بروز می کند.
این تشنج های ناگهانی و بدون علت به دلیل مشکلات نهفته بروز می کنند و نیاز به بررسی پزشکی دارند.

البته دلیل بروز تشنج هر چه باشد، مهم کمک به فرد تشنج کننده است. البته نیازی نیست در روند تشنج فرد
دخالت کرده و بیشتر به او آسیب برسانید.
کافیست فردی را که دچار چنین تشنج هایی می شود، از رانندگی، شنا، بالا رفتن از ارتفاع یا کار با ابزار آسیب رسان منع کنید.

در این مطلب شش عاملی که ممکن است باعث بروز تشنج های غیرصرعی شود را عنوان می کنیم.
تشنج غیرصرعی در اثر کمبود خواب

نتایج پژوهش ها نشان می دهد کمبود خواب یکی از عوامل رایج تشنج غیرصرعی محسوب می شود.
در واقع مشکلات روحی ناشی از اختلالات خواب باعث بروز تشنج بی دلیل می شود.
محققان مشاهده کردند تشنج بین افرادی که کمبود خواب دارند و اغلب در طول شب از خواب بیدار می شوند رایج است.
به عنوان مثال اکثر دانشجوها اعلام می کنند که اولین حمله تشنج
را بعد از چند شب بیدار ماندن و مطالعه در طول جلسه امتحان تجربه کرده اند.

تشنج غیرصرعی در اثر گرمازدگی

WebMD  تشنج را یکی از علائم اصلی گرمازدگی عنوان می کند. در واقع قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید در گرمای تابستان باعث بروز گرمازدگی می شود که خود زمینه را برای کم آبی بدن فراهم می کند و زمانی که بدن نتواند خود را به طور طبیعی خنک کند،
مشکلات جدی در ارگان ها و مغز ایجاد می شود.

اگر دچار افت قند خون هستید و احساس سرگیجه و حالت تهوع می کنید ممکن است که دچار حمله تشنجی شوید.
مصرف فوری قند می تواند به تثبیت قند خون و جلوگیری از تشنج و غش کمک کند

تشنج غیرصرعی

یادتان باشد گرمازدگی زمانی بروز می کند که دمای بدن از ۴۰٫۵ درجه سانتیگراد بیشتر شده باشد.
این مسئله تاثیر زیادی روی دستگاه عصبی مرکزی می گذارد و باعث ایجاد اختلال در عملکرد مغز و بروز علائم گیجی،
تشنج، از دست دادن تعادل و حتی بی هوشی می شود.

تشنج غیرصرعی در اثر افت قند خون

بیماران دیابتی زمانی که انسولین بیش از اندازه و قند اندکی در خون شان باشد، در معرض تشنج و بیهوشی قرار می گیرند. افت قند خون بعد از فعالیت بدنی شدید، حذف وعده غذایی یا تزریق بیش از اندازه انسولین بروز می کند.
اگر دچار افت قند خون هستید و احساس سرگیجه و حالت تهوع می کنید ممکن است که دچار حمله تشنجی شوید.
مصرف فوری قند می تواند به تثبیت قند خون و جلوگیری از تشنج و غش کمک کند.

تشنج غیرصرعی با مصرف داروها

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های آمریکا(CDC) اعلام کرده است که بین مصرف برخی داروهای ضدافسردگی (زیبان و ولبوترین) و تشنج در بیمارانی که تحت درمان اختلالات خلق و خوی هستند ارتباط وجود دارد.
حتی برخی از داروهای ضد درد (اولترام یا ترامادول) و پنی سیلین هایی (متی سیلین و اوگزاسیلین)
که برای درمان عفونت های پوستی، عفونت های مجاری ادراری،
عفونت گوش و مجاری تنفسی استفاده می شوند نیز احتمال بروز تشنج را افزایش می دهند.

تشنج غیرصرعی با استرس و تروماتیسم

بدون شک می دانید که استرس تاثیر منفی روی سلامت ذهنی و جسمی دارد. اما متخصصان اعلام کرده اند
که استرس می تواند فعالیت الکتریکی مغز را به خطر انداخته و باعث بروز حملات تشنجی از نوع صرع شود.
در واقع نتایج بررسی ها نشان می دهد
که استرس مزمن ناشی از تروماتیسم (آسیب و جراحت) نیز می تواند
باعث ایجاد گیجی، کرختی و تشنج شده و در حدود ۲۰ درصد بیماران به اشتباه صرع تشخیص داده شود.

تشنج غیرصرعی با ترک ناگهانی اعتیاد به الکل

زیاده روی در مصرف الکل و قرار داشتن طولانی مدت در معرض ترکیبات آن می تواند باعث اختلال در مغز و اعتیادی غیرقابل کنترل به الکل شود.
در این صورت ترک ناگهانی الکل می تواند بسیار خطرناک باشد.
در واقع بررسی محققان نشان می دهد که ترک ناگهانی الکل بعد از یک دوره طولانی مدت اعتیاد
به آن باعث بروز اضطراب، تشنج، حملات و حتی مرگ در طی ۴۸ ساعت می شود.

تبیان

تشنج غیرصرعی چیست ؟چه عواملی باعث این نوع تشنج می شوند

لینک منبع
به نقل از : نیک صالحی

قالب وردپرس

درباره ی pandar

مطلب پیشنهادی

مشکلات قاعدگی خود را با استفاده از روش های جدید درمان کنید!

یوگا کار می کنید، اسموتی سبز می نوشید، غذاهای ارگانیک می خورید، تمرین تمرکز حواس …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *