آخرین اخبار ایران و جهان ofnews آخرین خبرها آخرین اخبار ایران اخبار ایران
پنج شنبه , خرداد ۳۱ ۱۳۹۷
سرخط خبرها
خانه / سلامت / تغذیه و سلامت / هویج یک منبع غنی فیبر خوراکی و سرشار از مواد معدنی!

هویج یک منبع غنی فیبر خوراکی و سرشار از مواد معدنی!

از مزایای استفاده از هویج در برنامه غذایی تان چه میزان اطلاع دارید این ماده غذایی می تواند بدنتان را در برابر امراض سرطانی مقاوم کند و مانع تشکیل سلولهای سرطانی در بدنتان شود در این بخش دستور تهیه برخی غذاهی خوشمزه با استفاده از هویج را آورده ایم اگر می خواهید از مزایای مفید هویج بهره مند شوید این خوراکی های لذیذ را در منزل تهیه کنید .

هویج

هویج گیاهی خوراکی و از خانواده چتریان است. این سبزی ریشه دار یا غده ای را می توان خام به صورت خردشده یا رنده شده در سالاد مصرف کرد و بیشتر در پخت سوپ ها و خوراک ها کاربرد دارد.

هویج منبع غنی فیبر خوراکی، آنتی اکسیدان ها و مواد معدنی به شمار می رود.

 

هویج

پلوی هویج و نخود

میزان سرو: ۲ الی ۳ نفر
مواد لازم:
پیاز (ریز خرد شده): یک عدد
سیر (ریز خرده شده): ۲ حبه
زنجبیل (رنده شده): یک ق چ
هویج (خردشده): ۲ عدد
زردچوبه: یک چهارم ق چ
دارچین (پودر شده): یک چهارم ق چ
پودر کاری: یک چهارم ق چ
جوز هندی (پودر شده): یک جهارم ق چ
زیره (پودر شده): یک چهارم ق چ
تخم گشنیز (پودر شده): یک چهارم ق چ
فلفل سیاه (پودر شده): یک هشتم ق چ
برنج: سه چهارم پیمانه
آب داغ: یک و یک دوم یپمانه
نخود (پخته): ۱۵۰ گرم
نمک: به مقدار لازم
روغن: به مقدار لازم
پیاز اضافه (خرد شده): ۲ عدد (برای سرو)
برگ جعفری (خردشده): به مقدار لازم
ماست: برای سرو

طرز تهیه:

۱. روغن را در ظرف مناسبی روی حرارت گرم کنید. پیاز، سیر و زنجبیل را در آن حدود ۳ دقیقه تفت دهید. هویج حلقه حلقه شده را اضافه کرده و حدود ۲ دقیقه تفت دهید. چاشنی ها و برنج را اضافه کنید و حدود ۳۰ ثانیه تفت دهید. آب داغ را اضافه کنید.
۲. پس از به جوش آمدن آب، در ظرف را بگذارید و حرارت را کم کنید و اجازه دهید مواد بپزند و مرتب هم بزنید تا آب آن کشیده شود.
۳. در صورتی که برنج پس از جذب آب هنوز نپخته است مقداری آب اضافه کنید و اجازه دهید برنج بپزد و نخود پخته را اضافه کنید. حرارت را خاموش کنید. در ظرف را بگذارید و پس از ۲ الی ۳ دقیقه پلو را مخلوط کنید. در صورت نیاز کمی نمک بیفزایید.
۴. دو عدد پیاز خرد شده را در روغن سرخ کنید. پلو را به همراه پیاز سرخ شده، برگ جعفری خرد شده و ماست سرو کنید.

توپک هویج

مواد لازم:
سینه مرغ (چرخ شده): ۴۰۰ گرم
تخم مرغ: یک عدد
آرد سمولینا: یک دوم پیمانه
کره: یک ق س
هویج (رنده شده): ۲ عدد
نمک: به مقدار لازم
فلفل سیاه (پودر شده): به مقدار لازم
شبت (خرد شده): به مقدار لازم
روغن: برای سرخ کردن

طرز تهیه:

۱. کره را در ظرف مناسبی روی حرارت گرم کنید. هویج درشت رنده شده را در آن تفت دهید.
۲. سینه مرغ چرخ شده را در ظرف مناسبی قرار دهید. شبت خردشده و هویج تفت داده شده را اضافه کنید.
۳. تخم مرغ، نمک، فلفل سیاه و آرد سمولینا را اضافه کنید. مواد را به خوبی ورز دهید و حدود ۴۰ الی ۵۰ دقیقه در یخچال قرار دهید. گلوله هایی از مواد جدا کرده و کف دست خود شکل دهید. آنها را در روغن داغ سرخ کنید.

خوراک گوشت و هویج

مواد لازم:
گوشت گوساله (خرد شده): ۵۰۰ گرم
پیاز (خرد شده): ۲ عدد
سیر (له شده): ۲ حبه
هویج (خرد شده): ۳ الی ۴ عدد
آب گوشت: ۲۵۰ الی ۳۰۰ میلی لیتر
گوجه فرنگی (خرد شده): ۴۰۰ گرم
آلو خورشتی: یک مشت
بادام (پرک شده): یک مشت
زیره (پودر شده): یک ق چ
دارچین (پودرشده): یک ق چ
زنجبیل (پودر شده): یک دوم ق چ
پاپریکا: یک ق چ
هل (پودر شده): یک ق چ
فلفل قرمز (پودر شده): یک دوم ق چ
زردچوبه: یک دوم ق چ
نمک: به مقدار لازم
فلفل سیاه (پودر شده): به مقدار لازم
روغن: به مقدار لازم
برگ گشنیز (تازه): برای تزیین (در صورت تمایل)

طرز تهیه:

۱. مقداری روغن را در ظرف مناسبی روی حرارت زیاد گرم کنید. پیاز خرد شده را در آن تفت دهید تا کمی طلایی رنگ شود. سیر له شده را اضافه کرده و تفت دهید.
۲. گوشت را خرد کرده و چاشنی ها را به آن اضافه و مخلوط کنید. آن را در ظرفی جداگانه روی حرارت سرخ کنید تا کمی برشته شود.
۳. سپس آن را به مخلوط پیاز و سیر اضافه کنید. هویج ها را پوست کنده و حلقه حلقه برش دهید و به مواد اضافه کنید. آّب گوشت و گوجه فرنگی خرد شده را اضافه کنید.
۴. اجازه دهید مواد روی حرارت ملایم حدود ۲ ساعت بپزند. پس از اینکه گوشت و هویج نرم شدند، آلو خورشتی و بادام پرک شده را اضافه کنید و حدود یک ساعت و نیم دیگر به پخت مواد ادامه دهید تا گوشت و هویج کاملا نرم شوند. این خوراک خوشمزه را به همراه نان سرو کنید.

سالاد هویج

مواد لازم:
هویج: ۳ عدد
کاهو: یک پیمانه
کشمش: ۳ ق س
گردو (دو نیم شده): یک دوم پیمانه
کره: یک دوم قا س
شکر: یک ق چ
عسل: یک ق س
نمک: به مقدار لازم
مواد لازم سس:
روغن زیتون: یک و یک دوم ق س
روغن ذرت یا آفتابگردان: یک و یک دوم ق س
آب لیموسنگی: یک و یک دوم ق س
عسل: ۲ ق س
سس خردل دیژون: ۲ ق چ
نمک: به مقدار لازم
فلفل سیاه (پودر شده): به مقدار لازم

طرز تهیه:

۱. هویج ها را پوست کنده و سپس به شکل دلخواه برش دهید. برگ های کاهو را کف ظرف سرو چیده هویج رنده شده و کشمش را اضافه کنید.
۲. کره را در ظرف مناسبی روی حرارت گرم کنید. گردوهای دو نیم شده، عسل، نمک و شکر را اضافه کرده و حدود ۵ الی ۶ دقیقه تفت دهید.
۳. سپس گردوها را روی کاغذ روغنی بریزید و با استفاده از لیسک آنها را جدا کنید. پس از خنک شدن آنها را به سالاد اضافه کنید.

طرز تهیه سس:

تمامی مواد را با هم به خوبی مخلوط کنید و روی سالاد بریزید.نکاتی درباره هویج:
• آب هویج دارای مقادیر زیادی ویتامین C نیز می باشد. یک لیوان آب هویج ۳۵ درصد ویتامین C مورد نیاز روزانه بدن را تامین می کند.
• میزان بالای بتاکاروتن موجود در هویج با متابولیسمی منظم به عنوان آنتی اکسیدانی در مقابل آسیب سلولی عمل می کند و روند پیری سلول ها را کُند می سازد.
• هر ۱۰۰ گرم هویج ۴۳ کالری، یک گرم پروتیین، ۱۰ گرم کربوهیدرات، ۳ گرم فیبر، یک میلی گرم آهن، ۹ میلی گرم ویتامین C و ۳۵ میلی گرم سدیم دارد.
• ویتامین A موجود در هویج به سم زدایی بدن کمک می کند و چربی کبد را کاهش می دهد.
• غذاها و محصولات غذایی تهیه شده از هویج پخته شده باید تا ۲۴ ساعت مصرف شوند، زیرا نیترات های موجود در این سبزی در روند پخته شدن به ترکیبات سمی تبدیل می شوند.

شفا آنلاین

هویج یک منبع غنی فیبر خوراکی و سرشار از مواد معدنی!

لینک منبع
به نقل از : ofnews

قالب وردپرس

درباره ی pandar

مطلب پیشنهادی

هشدارهای مهم برای استفاده از دستگاه سولاریوم!

استفاده از دستگاه سولاریوم , استفاده از دستگاه های سولاریوم یکی از راه هایی برنزه …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *