آخرین اخبار ایران و جهان ofnews آخرین خبرها آخرین اخبار ایران اخبار ایران
جمعه , دی ۲۸ ۱۳۹۷
سرخط خبرها
خانه / سلامت / تغذیه و سلامت / چربی خون بالا و کنترل و درمان آن با تغذیه سالم!

چربی خون بالا و کنترل و درمان آن با تغذیه سالم!

براي كنترل و درمان چربي خون بالا در برخي موارد دارودرماني مورد نياز است اما با اين حال در هر زمان در كنار مصـرف دارو يا حتي براي پيشگيري از بيماري، توجه به دو اصل مهم شامل «بهبود الگوي غذايي» و «اصلاح الگوي زندگي» حياتي است.

چربی خون بالا

چربی خون بالا | براي كنترل و درمان چربی خون بالا در برخي موارد دارودرماني مورد نياز است اما با اين حال در هر زمان در كنار مصـرف دارو يا حتي براي پيشگيري از بيماري، توجه به دو اصل مهم شامل «بهبود الگوي غذايي» و «اصلاح الگوي زندگي» حياتي است.

كلسترول ماده‌اي مومي شكل و نرم است كه هم در بدن انسان
ساخته مي‌شود و هم از طريق مواد غذايي
با منشا حيواني دريافت مي‌شود و تامين مقدار متعادل آن براي حفظ سلامت بدن و عملكرد طبيعي مغز ضروري است
اما بالا رفتن سطح آن در خون خطر بروز بيماريهاي قلبي و عروقي را افزايش مي‌دهد.

الگوي زندگي خود را اصلاح كنيد. وزن اضافي خود را كاهش دهيد.
هر روز ۴۵ تا ۶۰ دقيقه پياده‌روي كنيد. حتي‌المقدور دو يا سه نوبت در هفته ساعاتي را به ورزش‌هاي هوازي مورد علاقه‌تان بپردازيد.

از استعمال دخانيات جدا پرهيز كنيد. با تغذيه مناسب و ورزش،
سايز دور شكم خود را كاهش دهيد. از مصرف نوشيدني‌هاي الكلي بپرهيزيد. در صورت ابتلا به ديابت زيرنظر پزشك، ميزان قند خون خود را كنترل نماييد و بالاخره اينكه با خواب، استراحت كافي، آرامش و افكار مثبت از استرس و اضطراب دوري كنيد.

تنظيم چربی خون با تغذيه سالم

مقدار انرژي دريافتي خود را كنترل كنيد و مصرف
فيبرهاي خوراكي را در برنامه غذايي خود افزايش دهيد.
انرژي دريافتي روزانه را به جهت پيشگيري يا درمان اضافه‌ وزن و چاقي همواره در كنترل داشته باشيد. دريافت فيبر غذايي، ويتامين C، اسيدفوليك و ساير مواد مغذي ضروري را در برنامه غذايي روزانه افزايش دهيد.

چربی خون بالا
درمان چربی خون بالا

براي اين منظور مي‌توانيد به‌جاي نان سفيد از انواع نان
تهيه‌شده با غلات كامل و سبـوس‌دار استفاده كنيد.
دفعات مصرف برنج سفيد در هفته را كاهش داده و به‌جاي آن از برنج قهوه‌اي يا برنج مخلوط با حبوبات يا سبزي استفاده كنيد.

همچنين از انواع سبزي‌هاي تازه به اشكال مختلف مثل
سالاد، سبزي‌خوردن، خوراك سبزيجات در برنامه غذايي روزانه استفاده كنيد. در ميان وعده‌هاي روزانه بيشتر از ميوه‌هاي تازه مصرف كنيد.

دريافت چربي‌هاي اشباع، چربي‌هاي ترانس و كلسترول را كاهش دهيد.
به همين دليل متخصصان تغذيه توصيه مي‌كنند از انواع محصولات لبني كم‌چرب يا فاقد چربي مصرف كنيد. مصرف خامه، سرشير،
كره و روغن حيواني را محدود كنيد.

از روغن نباتي جامد، مارگارين و محصولات غذايي حاوي اين نوع چربي‌ها شامل بيسكويت، كيك، شيريني، شكلات، پفك و چيپس كمتر استفاده كنيد.

همچنين بهتر است به‌جاي گوشت قرمز از ماهي، سو
يا (دانه، پروتئين و پنير سويا) و حبوبات استفاده كنيد. مصرف غذاهاي چرب، سرخ‌كرده، غذاهاي رستوراني و فست‌فودها را تا حد امكان كاهش دهيد. در برنامه غذايي روزانه از انواع مغزها و دانه‌ها به مقدار متعادل و به شكل
بي‌نمك استفاده كنيد و هر روز دو تا سه عدد مغز گردو بخوريد.

مصرف قند، شكر و محصولات شيرين را كاهش دهيد.
به‌جاي قند و شكر از مقدار كمي خشكبار مثل كشمش و توت خشك و در طول روز استفاده كنيد. مصرف انواع شيريني‌ها، كيك، بيسكويت، كلوچه، آبنبات، شكلات، نوشابه، شربت و ساير فرآورده‌هاي حاوي شكر را تا حد امكان كاهش دهید.

كلسترول هم خوب و بد دارد

منظور از كلسترول بد همان ذرات LDL يعني ذرات چربي
با تراكم كم و نقش آنها رساندن كلسترول به سلول‌هاي بدن است. كلسترول بد سبب گرفتگي رگ‌ها و عوارض قلبي مي‌شود. برعكس ذرات HDL يا همان ذرات چربي با تراكم زياد هستند
كه وظيفه جارو كردن كلسترول از بدن و رساندن آن به كبد را دارند، بنابراين در سالم نگه‌داشتن عروق نقش مثبت دارند
و خطر ابتلا به عوارض قلبي را كاهش مي‌دهند.

روزنامه آرمان امروز

چربی خون بالا و کنترل و درمان آن با تغذیه سالم!

لینک منبع
به نقل از : ofnews

قالب وردپرس

درباره ی pandar

مطلب پیشنهادی

هشدارهای مهم برای استفاده از دستگاه سولاریوم!

استفاده از دستگاه سولاریوم , استفاده از دستگاه های سولاریوم یکی از راه هایی برنزه …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *