آخرین اخبار ایران و جهان ofnews آخرین خبرها آخرین اخبار ایران اخبار ایران
سه شنبه , مهر ۲۴ ۱۳۹۷
سرخط خبرها
خانه / سلامت / تغذیه و سلامت / کمبود دریافت ویتامین ب ۱۲ چه ضررهایی برای بدن دارد؟!

کمبود دریافت ویتامین ب ۱۲ چه ضررهایی برای بدن دارد؟!

ویتامین ب ۱۲

ویتامین ب ۱۲ , از مزایای دریافت ویتامین ب ۱۲ برای بدنتان چه میدانید؟ در صورت کاهش جذب این ویتامین در بدن چه اتفاقاتی خواهد افتاد؟ خانم ها معمولا بیشتر به این ویتامین نیازمند هستند.

بیماری های گوارشی و رژیم گیاهخواری تاثیرات منفی زیادی بر کاهش این ویتامین در بدن خواهند گذاشت. ازجمله عارضه های ناشی از کمبود ویتامین ب ۱۲ در بدن می توانیم به سرگیجه، رنگ پریدگی، فراموشی، سوزن سوزن شدن، خستگی غیر قابل توضیح و ضعف عضلانی اشاره کنیم.

ویتامین ب ۱۲
ویتامین ب ۱۲

توانایی بدن یک زن برای جذب ویتامین ب ۱۲ به تدریج و با افزایش سن، کاهش می یابد. تحقیقات منتشر شده در مجله تغذیه بالینی آمریکا نشان می دهد که ۴ درصد از زنان بین سنین ۴۰ تا ۶۰ سال از کمبود این ویتامین رنج می برند.

این کمبودها بخصوص در کسانی که از مشکلات گوارشی رنج می برند و داروهای اسید معده دریافت می کنند،
گیاه خوارانی که گوشت دریافت نمی کنند و … بیشتر به چشم می خورد.

علائم جدی کمبود ویتامین ب ۱۲ :
سرگیجه در اثر کمبود ب ۱۲

حملات مکرر سرگیجه می تواند یک سیگنال جدی ابتلا به کم خونی ناشی از فقر ویتامین ب ۱۲ باشد.
احساس لرزش سریع در حالت نشسته از نشانه های دیگر است. کسانی که فقر ویتامین ب ۱۲ دارند، همچنین هنگام بالا آمدن یا پایین رفتن از پله ها دچار سرگیجه می شوند که این حالت البته بسیار خطرناک است و نیاز به توجه فوری پزشک دارد.

سوزن سوزن شدن در اثر کمبود ب ۱۲

این حالت بخصوص زمانی که فرد برای طولانی مدت نشسته باشد، معمولی است اما احساس بی حسی در سراسر بدن همراه با سوزن سوزن شدن می تواند نشانه ابتلا به فقر ویتامین ب ۱۲ باشد. آسیب های عصبی ناشی از کمبود ویتامین ب ۱۲ باعث بروز این نشانه ها می شود.

رنگ پریدگی در اثر کمبود ب ۱۲

عدم تولید کافی سلول های قرمز خون در افراد مبتلا به فقر ویتامین ب ۱۲ منجر به بروز حالت رنگ پریدگی می شود.

فراموشی در اثر کمبود ب ۱۲

فراموشی مزمن و نامتعارف ممکن است نشان دهنده یک مساله عمیق پزشکی باشد.
بسیاری از بیماران مبتلا به فقر ویتامین ب ۱۲ در معرض خطر ابتلا به زوال عقل و آلزایمر در سنین بالاتر هستند. یک آزمایش خون ساده می تواند کمبود ویتامین ب ۱۲ را تشخیص دهد و رژیم های مکمل می توانند از ابتلا به بیماری های شناختی در این افراد جلوگیری کنند.

 

خستگی غیر قابل توضیح در اثر کمبود ب ۱۲

احساس خستگی برای طولانی مدت حتی اگر فرد به میزان کافی خواب دریافت کرده باشد،
البته همراه با علائمی که در بالا ذکر شد، می تواند نتیجه کمبود ویتامین ب ۱۲ باشد و این را محققان آکادمی تغذیه و رژیم درمانی ایالات متحده ادعا کرده اند.

ضعف عضلانی در اثر کمبود ب ۱۲

یک نتیجه کمبود ویتامین ب ۱۲ این است که اکسیژن کافی به عضلات نمی رد و فرد ضعف عضلانی نامتعارف را تجربه می کند.

بهترین منابع ویتامین ب ۱۲

با توجه به موسسات ملی بهداشت جگر گوساله غنی از B۱۲ است.
گوشت گاو، بوقلمون، مرغ، ماهی قزل آلا، سرشار از این ویتامین است. تخم مرغ و شیر نیز از دیگر منابع هستند.

میزان توصیه شده:
۰ تا ۶ ماه: ۰,۴ میکروگرم در روز
۷ تا ۱۲ ماه: ۰,۵ میکروگرم در روز
۱ تا ۳ سال: ۰,۹ میکروگرم در روز
۴ تا ۸ سال: ۱,۲ میکروگرم در روز
۹ تا ۱۳ سال: ۱,۸ میکروگرم در روز
۱۴ سال و بیشتر: ۲,۴ میکروگرم در روز
زنان باردار: ۲,۶ میکروگرم در روز
زنان شیرده: ۲,۸ میکروگرم در روز

آوای سلامت

لینک منبع
به نقل از : ofnews

قالب وردپرس

درباره ی pandar

مطلب پیشنهادی

هشدارهای مهم برای استفاده از دستگاه سولاریوم!

استفاده از دستگاه سولاریوم , استفاده از دستگاه های سولاریوم یکی از راه هایی برنزه …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *